Huishoudelijk reglement
1. Naam,adres, statuut en doel van de vereniging
a. De vereniging wordt genoemd: WANDELCLUB HERENT
b. Ze heeft haar zetel op het adres van de voorzitter.
c. De vereniging is een feitelijke vereniging. Informatie over de juridische betekenis kan worden geconsulteerd op http://www.belgium.be/nl/economie/onderneming/oprichting/vennootschapsvormen/verenigingen/
d. Ze heeft tot doel de wandelsport te bevorderen door onder andere wandeltochten in te richten, zowel in binnen-, als buitenland.
e. De vereniging is aangesloten bij een door Sport Vlaanderen erkende sportfederatie. In casu Fros vzw. De vereniging is daarmee onderworpen aan dito voorschriften, lidgelden en verzekeringen. Meer info op www.fros.be
2. Lidmaatschap.
a. De vereniging behoort tot geen enkele filosofische strekking, noch politieke invloedssfeer en staat open voor iedereen.
b. Het aantal leden is onbeperkt. Er zijn actieve en niet-actieve leden.
c. De betaling van het lidgeld houdt in dat men akkoord gaat met de privacyverklaring van de vereniging in overeenstemming met de Algemene Verordering Gegevensbescherming, gekend als GDPR (EU2016/679) De privacyverklaring kan worden geraadpleegd op de website van de wandelclub www.wandelclubherent.be.
Personen die lid wensen te worden of blijven en die niet akkoord gaan met deze privacyverklaring moeten dit schriftelijk melden bij het secretariaat.
d. Het lidmaatschap en verzekeringspremie lopen per kalenderjaar van 1 januari tot 31 december.
e. De jaarlijkse bijdragen en verzekeringspremies worden door het bestuur bepaald in functie van de behoeften en verplichtingen van de vereniging en worden voor het einde van het kalenderjaar medegedeeld aan de leden via de gebruikelijke communicatiekanalen.
f. Het bestuur van de vereniging behoudt zich het recht voor bij meerderheid van stemmen bepaalde leden te weigeren of uit te sluiten. Dergelijke maatregelen mogen enkel tot doel hebben de goede werking en faam van de vereniging te vrijwaren. De stemming is verplicht geheim.
g. Alle leden van de vereniging gaan akkoord dit huishoudelijk reglement te aanvaarden door hun betaling van het jaarlijkse lidgeld. Elk lid kan een kopie vragen van dit reglement of kan het raadplegen via de normale communicatiekanalen van de vereniging
3. Bestuur, functies, besluitvorming, bestuursvergaderingen
3.1. Het bestuur:
a. Het bestuur bestaat uit minimum 5 leden van de vereniging: de voorzitter, de ondervoorzitter, de secretaris en de penningmeester en minstens 1 bijkomende bestuurslid. Deze bestuursleden vormen het kernbestuur en mogen geen familiale banden hebben.
b. De leden-partners van de bestuursleden, voor zover ze lid zijn van de vereninging, maken deel uit van het bestuur.
c. Het bestuur wordt aangesteld voor een onbeperkte periode. Bij ontslag of zelfgekozen uittreding uit het bestuur, worden de betrokken bestuursleden zo snel mogelijk vervangen. In elk geval moeten minstens 3 bestuursleden, al dan niet voorlopig, in dienst blijven voor de verdere werking van de vereniging of zo nodig tot de ontbinding van de vereniging.
d. Het bestuur beslist over aanstelling van nieuwe bestuursleden in functie van de noodwendigheden, het algemeen belang van de vereniging en de beschikbaarheid van kandidaat-bestuursleden.
e. Het bestuur beslist met een 2/3 meerderheid over de eventuele uitsluiting van een bestuurslid indien dit voor de normale werking van het bestuur en het algemeen belang van de vereniging nodig zou zijn. Deze stemming is verplicht geheim.
f. Buiten de door hen werkelijk gedragen kosten in het algemeen belang van de vereniging en vooraf goedgekeurd door het bestuur, kunnen de bestuursleden op geen enkele vergoeding aanspraak maken.
3.2. De functies:
De functies binnen het bestuur worden toegewezen volgens de gewone besluitvorming: de voorzitter, de ondervoorzitter, de secretaris, de penningmeester en de bijkomende bestuursleden. De precieze opdrachten worden in onderling overleg verdeeld. De voorzitter leidt het bestuur en de vereniging. Bij afwezigheid of belet van de voorzitter, vervangt de ondervoorzitter hem of haar.
3.3. Besluitvorming:
a. Behalve in gevallen wanneer dit reglement in een bijzondere meerderheid zou voorzien, worden alle beslissingen van het bestuur tijdens de bestuursvergaderingen genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige bestuursleden (kernbestuur en medewerkende bestuursleden samen). Elk individueel bestuurslid zonder uitzondering (kernbestuursleden en medewerkende bestuursleden) kunnen steeds om een stemming vragen. Eventuele stemmingen gebeuren met gewone meerderheid. Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter of plaatsvervangende voorzitter beslissend. In geval van stemming dienen meer dan de helft van de bestuursleden aanwezig te zijn. Zo niet dient de stemming verdaagd te worden tot een volgende vergadering. Bij afwezigheid of belet van de voorzitter en de plaatsvervangende ondervoorzitter wordt als voorzitter aangesteld in volgorde van aanwezigheid : de secretaris of het (aanwezige) bestuurslid met de meeste dienstanciënniteit in het bestuur, met uitsluiting van de penningmeester.
b. De stemmingen tijdens de bestuursvergaderingen worden normalerwijze openbaar gehouden. Indien een van de leden van het bestuur hierom verzoekt wordt echter overgegaan tot een geheime stemming.
c. Hoogdringende beslissingen die niet kunnen worden uitgesteld tot de volgende bestuursvergadering, worden genomen door de meerderheid van de aanwezigen bestuursleden. Deze beslissingen worden op de volgende bestuursvergadering bekrachtigd en genoteerd in het verslag van deze vergadering.
d. De samenstelling van het bestuur en de verdeling van de functies worden aan de leden meegedeeld langs de gebruikelijke communicatiekanalen.
3.4. Bestuursvergaderingen:
a. De frequentie van de bestuursvergaderingen wordt door het bestuur vastgelegd volgens noodwendigheid.
b. De agenda voor elke bestuursvergadering wordt in overleg met de voorzitter opgemaakt door de secretaris en tijdig overgemaakt aan elke bestuurslid
c. Elk bestuurslid kan zo gewenst punten toevoegen aan de agenda en die voor aanvang van de vergadering melden aan de voorzitter en secretaris.
d. De secretaris maakt het verslag van elke bestuursvergadering en bezorgt het tijdig aan de bestuursleden zodat het ter goedkeuring kan voorgelegd worden op de volgende vergadering.
4. Financiën.
a. De penningmeester verzekert het financieel beheer van de vereniging en geeft op elke bestuursvergadering een overzicht van de financiële toestand. Naast de penningmeester, hebben de voorzitter en de ondervoorzitter machtiging op de bankrekeningen. Zij kunnen elk afzonderlijk de nodige bankverrichtingen uitvoeren. De penningmeester is echter het eerst aangewezen bestuurslid voor de uitvoering van alle financiële verrichtingen.
b. In geen enkel geval mag het saldo van de financiële balans negatief worden.
c. Alle ontvangsten en uitgaven moeten goedgekeurd worden door het bestuur, maar in geval van hoogdringendheid of praktische overwegingen door de voorzitter en penningmeester. In geval van afwezigheid van een van beiden, kan dit ook gebeuren door de ondervoorzitter of/en de secretaris.
d. Het kassaverslag en de financiële boekhouding worden jaarlijks door de penningmeester ter goedkeuring aan het bestuur voorgelegd tijdens de eerste bestuursvergadering na de maand januari van het nieuwe werkjaar.
e. Na eventuele schriftelijke of digitale aanvraag door een gewoon lid zal een door het bestuur “voor eensluidend afschrift” getekend beknopt overzicht van de inkomsten en uitgaven van de club van het voorbije jaar ter inzage worden gesteld van de aanvrager.
5. Organisatie van activiteiten.
a. Alle leden van de vereniging kunnen alleen door het bestuur gemachtigd worden activiteiten te organiseren ten voordele van de ganse vereniging.
b. Voorstellen voor activiteiten worden overgemaakt aan het bestuur dat beslist en desgevallend een mandaat geeft aan de verantwoordelijke organisator die alle nodige acties uitvoert en coördineert.
c. Enkel de werkelijk gedragen onkosten voor de organisatie van dergelijke activiteiten die vooraf door het bestuur werden goedgekeurd, worden vergoed. De precieze vergoedingen worden jaarlijks vastgelegd door het bestuur en genoteerd in het verslag van de bestuursvergaderingen.
d. De verzekering dekt de burgerlijke aansprakelijkheid en eventuele ongevallen van ieder lid dat aan de organisatie van dergelijke activiteiten meewerkt. De precieze bepalingen worden gecommuniceerd via de gewone communicatiekanalen van de vereniging
e. De leden worden geacht geen stappen te ondernemen ten nadele van de vereniging en in het bijzonder tegen leden van de vereniging die zich belangloos inzetten bij de organisatie of uitvoering van activiteiten ten gunste van de club of van de clubleden.
f. Inschrijvingen voor de activiteiten waarvoor een extra-bijdrage wordt gevraagd, worden slechts aanvaard na storting van het vereiste bedrag op de bankrekening van de vereniging. Voor dergelijke activiteiten bepaalt de volgorde van betaling de toewijzing van de eventueel beschikbare plaatsen. Voor alle meerdaagse events geldt echter volgende procedure :
inschrijvingen worden uitsluitend per kamer gedaan en per mail naar het mailadres van de club. Voor elk event zal een bepaalde periode van inschrijving worden vastgelegd. De volgorde van inschrijving heeft geen belang. Na sluiting van de inschrijvingen worden de inschrijvingen beoordeeld en gerangschikt volgens een aantal parameters zoals gids zijn in het lopende of voorgaande jaar. De gidsen voor dagwandelingen en meerdere namiddagwandelingen krijgen voorrang op gidsen voor slechts 1 namiddagwandeling. Daarna zal rekening worden gehouden met de frequentie van deelname aan de busreizen, en de geschiktheid voor het type van de wandelingen. Na de rangschikking krijgen de ingeschrevenen volgens de gemaakte rangschikking en in functie van de capaciteiten voor vervoer en hotel de gelegenheid om hun inschrijving te bevestigen door de deelnameprijs te betalen binnen een bepaalde periode. Blijft de betaling uit, vervalt de inschrijving en komen de volgenden in de rangschikking aan de beurt.
g. Activiteiten door de vereniging georganiseerd worden niet terugbetaald, tenzij de door de vereniging te betalen kosten op een of andere wijze kunnen worden gerecupereerd of gecompenseerd. Bij laattijdige afmelding (14 dagen voor datum) zonder ernstige (medische) reden, zal een administratieve kost van minimaal 25 euro per ingeschreven lid aangerekend worden.
h. Voor elke door de vereniging goedgekeurde activiteit zijn steeds het organiserend lid en minstens één lid van het bestuur verantwoordelijk voor de te volgen richtlijnen.
i. Elk deelnemend lid is gehouden de richtlijnen of adviezen van de verantwoordelijken voor de georganiseerde activiteit strikt na te leven. Elke gewenste afwijking of verandering door een deelnemend lid, van welke aard ook, aan het geplande programma moet vooraf aan één van de verantwoordelijken worden gemeld en door hen worden aanvaard. Niet naleving van deze richtlijn kan bij ongeval of schade aan derden leiden tot afwijzing van elke verantwoordelijkheid van het bestuur en van het recht tot tussenkomst door de verzekering.
6. Slotbepalingen.
a. Het bestuur beslist bij consensus of eventueel door stemming over wijzigingen aan dit huishoudelijk reglement. Voorstellen tot wijziging van dit reglement kunnen door de bestuursleden gebeuren tijdens de bestuursvergaderingen.
b. De gewone leden kunnen individueel voorstellen tot wijziging van dit reglement schriftelijk indienen bij de voorzitter, of secretaris. Indien het bestuur akkoord kan gaan met deze voorstellen en ook goedkeurt kunnen ze onmiddellijk in dit reglement worden opgenomen. Het bestuur verbindt er zich toe de indiener van het voorstel steeds te informeren over de genomen beslissing.
c. Het bestuur besluit tot de eventuele ontbinding van de vereniging met een bijzondere meerderheid van minimaal 2/3 van alle bestuursleden. Deze beslissing moet bovendien door een volstrekte meerderheid (de helft plus één) van de aangesloten leden worden bekrachtigd.
d. Bij ontbinding van de vereniging zal haar patrimonium overgemaakt worden aan een sociaal goed doel of aan een andere vereniging met gelijkaardige doelstellingen te bepalen door de meerderheid van de leden
e. Artikels van dit huishoudelijk reglement die strijdig zouden blijken met wettelijke beschikkingen dienen als nietig te worden beschouwd
Kernbestuursleden :
Jos Dewyngaert, voorzitter
Laurens Van Duffel, ondervoorzitter
Alex Michiels, secretaris
André Sevenants, penningmeester
Mie Willemse, wandelcoördinator
Medewerkende bestuursleden,
Tinne De Brael
Frieda Vande Walle
Imelda Vandevelde
Gerda Wierinckx
Goedgekeurd te HERENT 7 maart 2022
a. De vereniging wordt genoemd: WANDELCLUB HERENT
b. Ze heeft haar zetel op het adres van de voorzitter.
c. De vereniging is een feitelijke vereniging. Informatie over de juridische betekenis kan worden geconsulteerd op http://www.belgium.be/nl/economie/onderneming/oprichting/vennootschapsvormen/verenigingen/
d. Ze heeft tot doel de wandelsport te bevorderen door onder andere wandeltochten in te richten, zowel in binnen-, als buitenland.
e. De vereniging is aangesloten bij een door Sport Vlaanderen erkende sportfederatie. In casu Fros vzw. De vereniging is daarmee onderworpen aan dito voorschriften, lidgelden en verzekeringen. Meer info op www.fros.be
2. Lidmaatschap.
a. De vereniging behoort tot geen enkele filosofische strekking, noch politieke invloedssfeer en staat open voor iedereen.
b. Het aantal leden is onbeperkt. Er zijn actieve en niet-actieve leden.
c. De betaling van het lidgeld houdt in dat men akkoord gaat met de privacyverklaring van de vereniging in overeenstemming met de Algemene Verordering Gegevensbescherming, gekend als GDPR (EU2016/679) De privacyverklaring kan worden geraadpleegd op de website van de wandelclub www.wandelclubherent.be.
Personen die lid wensen te worden of blijven en die niet akkoord gaan met deze privacyverklaring moeten dit schriftelijk melden bij het secretariaat.
d. Het lidmaatschap en verzekeringspremie lopen per kalenderjaar van 1 januari tot 31 december.
e. De jaarlijkse bijdragen en verzekeringspremies worden door het bestuur bepaald in functie van de behoeften en verplichtingen van de vereniging en worden voor het einde van het kalenderjaar medegedeeld aan de leden via de gebruikelijke communicatiekanalen.
f. Het bestuur van de vereniging behoudt zich het recht voor bij meerderheid van stemmen bepaalde leden te weigeren of uit te sluiten. Dergelijke maatregelen mogen enkel tot doel hebben de goede werking en faam van de vereniging te vrijwaren. De stemming is verplicht geheim.
g. Alle leden van de vereniging gaan akkoord dit huishoudelijk reglement te aanvaarden door hun betaling van het jaarlijkse lidgeld. Elk lid kan een kopie vragen van dit reglement of kan het raadplegen via de normale communicatiekanalen van de vereniging
3. Bestuur, functies, besluitvorming, bestuursvergaderingen
3.1. Het bestuur:
a. Het bestuur bestaat uit minimum 5 leden van de vereniging: de voorzitter, de ondervoorzitter, de secretaris en de penningmeester en minstens 1 bijkomende bestuurslid. Deze bestuursleden vormen het kernbestuur en mogen geen familiale banden hebben.
b. De leden-partners van de bestuursleden, voor zover ze lid zijn van de vereninging, maken deel uit van het bestuur.
c. Het bestuur wordt aangesteld voor een onbeperkte periode. Bij ontslag of zelfgekozen uittreding uit het bestuur, worden de betrokken bestuursleden zo snel mogelijk vervangen. In elk geval moeten minstens 3 bestuursleden, al dan niet voorlopig, in dienst blijven voor de verdere werking van de vereniging of zo nodig tot de ontbinding van de vereniging.
d. Het bestuur beslist over aanstelling van nieuwe bestuursleden in functie van de noodwendigheden, het algemeen belang van de vereniging en de beschikbaarheid van kandidaat-bestuursleden.
e. Het bestuur beslist met een 2/3 meerderheid over de eventuele uitsluiting van een bestuurslid indien dit voor de normale werking van het bestuur en het algemeen belang van de vereniging nodig zou zijn. Deze stemming is verplicht geheim.
f. Buiten de door hen werkelijk gedragen kosten in het algemeen belang van de vereniging en vooraf goedgekeurd door het bestuur, kunnen de bestuursleden op geen enkele vergoeding aanspraak maken.
3.2. De functies:
De functies binnen het bestuur worden toegewezen volgens de gewone besluitvorming: de voorzitter, de ondervoorzitter, de secretaris, de penningmeester en de bijkomende bestuursleden. De precieze opdrachten worden in onderling overleg verdeeld. De voorzitter leidt het bestuur en de vereniging. Bij afwezigheid of belet van de voorzitter, vervangt de ondervoorzitter hem of haar.
3.3. Besluitvorming:
a. Behalve in gevallen wanneer dit reglement in een bijzondere meerderheid zou voorzien, worden alle beslissingen van het bestuur tijdens de bestuursvergaderingen genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige bestuursleden (kernbestuur en medewerkende bestuursleden samen). Elk individueel bestuurslid zonder uitzondering (kernbestuursleden en medewerkende bestuursleden) kunnen steeds om een stemming vragen. Eventuele stemmingen gebeuren met gewone meerderheid. Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter of plaatsvervangende voorzitter beslissend. In geval van stemming dienen meer dan de helft van de bestuursleden aanwezig te zijn. Zo niet dient de stemming verdaagd te worden tot een volgende vergadering. Bij afwezigheid of belet van de voorzitter en de plaatsvervangende ondervoorzitter wordt als voorzitter aangesteld in volgorde van aanwezigheid : de secretaris of het (aanwezige) bestuurslid met de meeste dienstanciënniteit in het bestuur, met uitsluiting van de penningmeester.
b. De stemmingen tijdens de bestuursvergaderingen worden normalerwijze openbaar gehouden. Indien een van de leden van het bestuur hierom verzoekt wordt echter overgegaan tot een geheime stemming.
c. Hoogdringende beslissingen die niet kunnen worden uitgesteld tot de volgende bestuursvergadering, worden genomen door de meerderheid van de aanwezigen bestuursleden. Deze beslissingen worden op de volgende bestuursvergadering bekrachtigd en genoteerd in het verslag van deze vergadering.
d. De samenstelling van het bestuur en de verdeling van de functies worden aan de leden meegedeeld langs de gebruikelijke communicatiekanalen.
3.4. Bestuursvergaderingen:
a. De frequentie van de bestuursvergaderingen wordt door het bestuur vastgelegd volgens noodwendigheid.
b. De agenda voor elke bestuursvergadering wordt in overleg met de voorzitter opgemaakt door de secretaris en tijdig overgemaakt aan elke bestuurslid
c. Elk bestuurslid kan zo gewenst punten toevoegen aan de agenda en die voor aanvang van de vergadering melden aan de voorzitter en secretaris.
d. De secretaris maakt het verslag van elke bestuursvergadering en bezorgt het tijdig aan de bestuursleden zodat het ter goedkeuring kan voorgelegd worden op de volgende vergadering.
4. Financiën.
a. De penningmeester verzekert het financieel beheer van de vereniging en geeft op elke bestuursvergadering een overzicht van de financiële toestand. Naast de penningmeester, hebben de voorzitter en de ondervoorzitter machtiging op de bankrekeningen. Zij kunnen elk afzonderlijk de nodige bankverrichtingen uitvoeren. De penningmeester is echter het eerst aangewezen bestuurslid voor de uitvoering van alle financiële verrichtingen.
b. In geen enkel geval mag het saldo van de financiële balans negatief worden.
c. Alle ontvangsten en uitgaven moeten goedgekeurd worden door het bestuur, maar in geval van hoogdringendheid of praktische overwegingen door de voorzitter en penningmeester. In geval van afwezigheid van een van beiden, kan dit ook gebeuren door de ondervoorzitter of/en de secretaris.
d. Het kassaverslag en de financiële boekhouding worden jaarlijks door de penningmeester ter goedkeuring aan het bestuur voorgelegd tijdens de eerste bestuursvergadering na de maand januari van het nieuwe werkjaar.
e. Na eventuele schriftelijke of digitale aanvraag door een gewoon lid zal een door het bestuur “voor eensluidend afschrift” getekend beknopt overzicht van de inkomsten en uitgaven van de club van het voorbije jaar ter inzage worden gesteld van de aanvrager.
5. Organisatie van activiteiten.
a. Alle leden van de vereniging kunnen alleen door het bestuur gemachtigd worden activiteiten te organiseren ten voordele van de ganse vereniging.
b. Voorstellen voor activiteiten worden overgemaakt aan het bestuur dat beslist en desgevallend een mandaat geeft aan de verantwoordelijke organisator die alle nodige acties uitvoert en coördineert.
c. Enkel de werkelijk gedragen onkosten voor de organisatie van dergelijke activiteiten die vooraf door het bestuur werden goedgekeurd, worden vergoed. De precieze vergoedingen worden jaarlijks vastgelegd door het bestuur en genoteerd in het verslag van de bestuursvergaderingen.
d. De verzekering dekt de burgerlijke aansprakelijkheid en eventuele ongevallen van ieder lid dat aan de organisatie van dergelijke activiteiten meewerkt. De precieze bepalingen worden gecommuniceerd via de gewone communicatiekanalen van de vereniging
e. De leden worden geacht geen stappen te ondernemen ten nadele van de vereniging en in het bijzonder tegen leden van de vereniging die zich belangloos inzetten bij de organisatie of uitvoering van activiteiten ten gunste van de club of van de clubleden.
f. Inschrijvingen voor de activiteiten waarvoor een extra-bijdrage wordt gevraagd, worden slechts aanvaard na storting van het vereiste bedrag op de bankrekening van de vereniging. Voor dergelijke activiteiten bepaalt de volgorde van betaling de toewijzing van de eventueel beschikbare plaatsen. Voor alle meerdaagse events geldt echter volgende procedure :
inschrijvingen worden uitsluitend per kamer gedaan en per mail naar het mailadres van de club. Voor elk event zal een bepaalde periode van inschrijving worden vastgelegd. De volgorde van inschrijving heeft geen belang. Na sluiting van de inschrijvingen worden de inschrijvingen beoordeeld en gerangschikt volgens een aantal parameters zoals gids zijn in het lopende of voorgaande jaar. De gidsen voor dagwandelingen en meerdere namiddagwandelingen krijgen voorrang op gidsen voor slechts 1 namiddagwandeling. Daarna zal rekening worden gehouden met de frequentie van deelname aan de busreizen, en de geschiktheid voor het type van de wandelingen. Na de rangschikking krijgen de ingeschrevenen volgens de gemaakte rangschikking en in functie van de capaciteiten voor vervoer en hotel de gelegenheid om hun inschrijving te bevestigen door de deelnameprijs te betalen binnen een bepaalde periode. Blijft de betaling uit, vervalt de inschrijving en komen de volgenden in de rangschikking aan de beurt.
g. Activiteiten door de vereniging georganiseerd worden niet terugbetaald, tenzij de door de vereniging te betalen kosten op een of andere wijze kunnen worden gerecupereerd of gecompenseerd. Bij laattijdige afmelding (14 dagen voor datum) zonder ernstige (medische) reden, zal een administratieve kost van minimaal 25 euro per ingeschreven lid aangerekend worden.
h. Voor elke door de vereniging goedgekeurde activiteit zijn steeds het organiserend lid en minstens één lid van het bestuur verantwoordelijk voor de te volgen richtlijnen.
i. Elk deelnemend lid is gehouden de richtlijnen of adviezen van de verantwoordelijken voor de georganiseerde activiteit strikt na te leven. Elke gewenste afwijking of verandering door een deelnemend lid, van welke aard ook, aan het geplande programma moet vooraf aan één van de verantwoordelijken worden gemeld en door hen worden aanvaard. Niet naleving van deze richtlijn kan bij ongeval of schade aan derden leiden tot afwijzing van elke verantwoordelijkheid van het bestuur en van het recht tot tussenkomst door de verzekering.
6. Slotbepalingen.
a. Het bestuur beslist bij consensus of eventueel door stemming over wijzigingen aan dit huishoudelijk reglement. Voorstellen tot wijziging van dit reglement kunnen door de bestuursleden gebeuren tijdens de bestuursvergaderingen.
b. De gewone leden kunnen individueel voorstellen tot wijziging van dit reglement schriftelijk indienen bij de voorzitter, of secretaris. Indien het bestuur akkoord kan gaan met deze voorstellen en ook goedkeurt kunnen ze onmiddellijk in dit reglement worden opgenomen. Het bestuur verbindt er zich toe de indiener van het voorstel steeds te informeren over de genomen beslissing.
c. Het bestuur besluit tot de eventuele ontbinding van de vereniging met een bijzondere meerderheid van minimaal 2/3 van alle bestuursleden. Deze beslissing moet bovendien door een volstrekte meerderheid (de helft plus één) van de aangesloten leden worden bekrachtigd.
d. Bij ontbinding van de vereniging zal haar patrimonium overgemaakt worden aan een sociaal goed doel of aan een andere vereniging met gelijkaardige doelstellingen te bepalen door de meerderheid van de leden
e. Artikels van dit huishoudelijk reglement die strijdig zouden blijken met wettelijke beschikkingen dienen als nietig te worden beschouwd
Kernbestuursleden :
Jos Dewyngaert, voorzitter
Laurens Van Duffel, ondervoorzitter
Alex Michiels, secretaris
André Sevenants, penningmeester
Mie Willemse, wandelcoördinator
Medewerkende bestuursleden,
Tinne De Brael
Frieda Vande Walle
Imelda Vandevelde
Gerda Wierinckx
Goedgekeurd te HERENT 7 maart 2022